tudástár
tudástár

TDM technológia a keverőpultok élvonalában 2021-ben is

2021, május

Az elmúlt 10-20 év a broadcast és pro audio világában az Audio over IP technológiák térhódításáról szólt és szól továbbra is. Az interneten rengeteg cikket találhatunk az AoIP protokollokkal kapcsolatban és nekünk is több írásunk jelent meg arról, hogy miért jók az olyan AoIP hálózatok, mint a Dante, a Ravenna, a SoundGrid vagy éppen az AES67. Mindenképpen érdemes ismerni és a megfelelő környezetben használni is ezeket a protokollokat.
Az említetteken felül természetesen számos AoIP protokoll létezik még, például a legtöbb keverőpult gyártó saját AoIP protokollt fejleszt belső hálózatának kialakításához.

 

AoIP
AoIP protokollok

Nem így tett azonban a világhírű berlini StageTec, keverőpultokat gyártó cég, aki 2021-ben is a TDM technológiához ragaszkodik. A TDM nem egy mai csirke, ugyanis Émile Baudot az 1870-es években alkotta meg. Leginkább a telekommunikációban terjedt el, így például az ISDN vonalak alapjául is szolgált. Azonban mára a VoIP térhódításával szinte teljesen eltűnt a telecom világából. A professzionális és broadcast hangtechnikában utazó StageTec mégis megtartotta, de vajon miért?

why
A kérdés megválaszolásához kicsit mélyebbre kell ásnunk és meg kell értenünk, hogyan is működik a TDM. A TDM = Time-division multiplexing, az időosztás elvén alapul. Multiplexelés során, ugyebár sok jelforrást (csatornát) közösítünk egy jellé, majd pedig a kábel másik végén újra szétbontjuk az eredeti jeleknek megfelelően.  Az időosztásos multiplexelés során a közösített jelfolyam időszeletekre van felosztva, melyekhez jelforrásokat (csatornákat) rendelünk.

A StageTec a saját belső hálózatának kialakításához szinkron TDM-et használ, ami azt jelenti, hogy az adott jelforrás csak a saját időszeletében tud információt küldeni, de ekkor a teljes sávszélesség a rendelkezésére áll. Tehát az első időszeletben az első csatorna kerül továbbításra, a második időszeletben a második csatorna és így tovább, ez ismétlődik ciklikusan.

 

TDM működési elve
TDM működési elve

A TDM – működéséből adódóan – állandó szinkront biztosít, míg az AoIP hálózatokon külön szinkronjelek küldése szükséges. Ennek következtében a StageTec belső hálózata önmagában alkalmas az órajel (WorldClock) szétosztására. Továbbá az AoIP hálózatokkal szemben, a TDM rögzített, szinkron működésének köszönhetően nincsenek csomag ütközések és nincs szükség hibajavító algoritmusokra sem.

Tudjuk, hogy a késleltetés kritikus jelentőséggel bír. A StageTec-nek 256 csatorna kétirányú továbbításához – függetlenül a vonal terheltségétől – minden esetben, mindössze 6 mintányi időre van szüksége, ami 96 kHz-es mintavételezés esetén 0,0625 ms.

 

A Zeneakadémia StageTec rendszere is TDM-et használ
A Zeneakadémia StageTec rendszere is TDM-et használ

Mostmár láthatjuk, hogy milyen előnyei vannak a TDM-nek az AoIP hálózattal szemben, és miért ragaszkodik a StageTec a mai napig ehhez a technológiához. Érdemes megjegyezni, hogy a StageTec rendelkezik Dante, AES67/Ravenna vagy éppen (a jelenlegi sorból kicsit kilógó) MADI interface kártyával, így gond nélkül hozzákapcsolhatjuk rendszerünkhöz az előbb említett hálózatokat kétirányú kapcsolattal. (Természetesen a jel egy Dante, AES67/Ravenna vagy MADI interface kártyából, a StageTec belső hálózatán már TDM módszerrel közlekedik tovább.)

 

LFZE_LF8-11
A Zeneakadémián a Merging Pyramix szoftver MADI-n kapcsolódik a StageTec rendszerhez

Összegzés képpen fontos megemlíteni, hogy az AoIP protokollok nem rosszak! Megvannak az alkalmazási területek, helyzetek, ahol érdemes ezeket használnunk, vagy már nincs is más választásunk! Viszont fontos észben tartanunk, hogy attól még hogy a mai világban valami nem AoIP, attól még lehet jó, sőt akár jobb is. Ezt mindig az alkalamazási terület döntse el!

A Zeneakadémián installált StageTec rendszerről bővebben ITT olvashatsz.

Fábián Kristóf